Terdapat tiga aspek dalam kebersihan iaitu :
1. Aspek Sosial.
Salah satu tugas seorang
pelayan tetamu adalah berhadapan dengan pelanggan. Dimana memerlukan komunikasi
dan penampilan yang baik. Oleh itu, pelayan tetamu sering berdampingi dengan
masyarakat, maka seharusnya masalah kebersihan itu perlu dititikberatkan.
2. Aspek Mental.
Gambaran pertama memberikan
peranan penting pada pelanggan samada restoran tersebut bersih, menarik dan
sebagainya. Oleh itu, kebersihan dari aspek ini dapat member suasana yang sihat
kepada individu dan seterusnya kepada masyarakat.
3. Aspek Fizikal.
Kebersihan daripada aspek ini
adalah paling ketara sekali kerana ianya dipandang dengan jelas oleh mata
pelanggan. Oleh itu, penjagaan yang baik dari segi pakaian, rambut, tangan dan
rupa diri amatlah diperlukan.
Ketiga-tiga aspek ini saling berkaitan antara satu sama
lain serta ianya juga akan mempengaruhi situasi lain yang berada di sekeliling
kita.
No comments:
Post a Comment